Pasjonatka biznesu, zarządzania i nowych technologii. Jeżeli chcesz o coś Cię zainteresowało, chcesz doprecyzować, masz pytania albo wątpliwości – zapraszam do kontaktu

info@welovebusiness.pl 

Blog

ˮ

Aby zer­wać z na­wykiem, wyrób so­bie in­ny, który go wymaże.

- Mark Twain

Legenda multitaskingu

Słynny multitasking – jeszcze jakiś czas temu można było znaleźć ten wymóg w praktycznie wszystkich ogłoszeniach o pracę. Na czym polega jego fenomen? Czy naprawdę człowiek naturalnie może wykonywać wiele czynności na raz? Czy każdy ma identyczne predyspozycje do multitaskingu? Czy codzienna wielozadaniowość może w ogóle szkodzić?

Definicja

Jako, że mogą zawitać na tą stronę również osoby niewtajemniczone, zacznijmy od początku. Czym zatem multitasking jest? Słysząc to sformułowanie najczęściej mamy przed oczami obraz człowieka, który pisze maila uczestnicząc jednocześnie w spotkaniu. Jest to całkowicie nienaturalne dla naszego mózgu. Powoduje to szereg konsekwencji.

Supermoc?

Czy naprawdę niektórzy ludzie mają niesamowitą zdolność do wykonywania kilku zadań jednocześnie? Badacze z Uniwersytetu Stanford porównali dwie grupy ludzi. Okazało się, że Ci którzy uważają, że wielozadaniowość poprawia ich wyniki w rzeczywistości mieli je słabsze niż osoby preferujące wykonywanie jednego zadania. Ci, którzy wykorzystywali multitasking w codziennej pracy dodatkowo mieli problem z organizacją procesu myślowego oraz określaniem nieistotnych informacji. Z badania wynikało, że wykonywanie kilku zadań jednocześnie obniża efektywność i wyniki w stosunku do wykonywania jednego zadania, kiedy mózg ma szanse być skoncentrowany. Koncentracja na dwóch lub więcej zadaniach powoduje utratę zdolności przez umysł wykonywania ich w sposób prawidłowy.

Multitasking obniża inteligencję

Badania pokazuję również, że poza obniżeniem wydajności wielozadaniowość wpływa także na obniżenie IQ. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Londyńskim udowodniły, że taki tryb pracy obniża poziom inteligencji podobnie jak palenie marihuany lub nieprzespanie nocy.  IQ badanych spadło o 15 punktów co w przypadku mężczyzn dało średni efekt porównywalny do zdolności przeciętnego ośmiolatka.

Multitasking powoduje zmiany degeneracyjne mózgu

Długo sądzono, że wielozadaniowość powoduje czasowe pogorszenie zdolności poznawczych. Nowe badania sugerują jednak coś innego. Uczeni z Uniwersytetu w Sussex badali ludzi, którzy w różnych ramach czasowych wykonywali dwie czynności jednocześnie. Grupa miała za zadanie oglądać telewizję i jednocześnie pisać wiadomości tekstowe. Badani byli w tym czasie sprawdzani przez rezonans magnetyczny.  Odkryto, że częste korzystanie z multitaskingu obniża gęstość przedniej części kory zakrętu obręczy, obszaru mózgu odpowiedzialnego za empatię, zdolności poznawcze oraz kontrolę nad emocjami.

Moim zdaniem, konieczne są dalsze badania, by potwierdzić możliwość uszkodzenia mózgu przez np. wśród osób, które uważają, że mają zdolności do wykonywania wielu rzeczy na raz. Bez wątpienia, zjawisko to, ma sporo negatywnych aspektów a może się okazać, że więcej niż teraz jesteśmy świadomi.

Podsumowanie

Jeżeli jesteś podatny na wielozadaniowość, staraj się nie wzmacniać tego nawyku. Pamiętaj, że to obniża Twoją efektywność i jakość Twojej pracy. Nawet jeżeli nie powoduje stałych zmian degeneracyjnych mózgu, przyczynia się do problemów z koncentracją, organizacją pracy oraz zdolnością skupienia na detalach. Wszystkie badania wykazały także, że postrzeganie multitaskingu zarówno przez nas samych, jak i społeczne tego zjawiska jest fałszywe.

Moje doświadczenie

Zauważyłam w swojej pracy ciekawą prawidłowość, która potwierdza wyniki przytoczonych badań. W sytuacjach, kiedy wykonuję sporo zadań jednocześnie, rzeczywiście trudno mi jest przejść do pracy nad jedną rzeczą i uzyskać wysoki poziom koncentracji. Moja efektywność dramatycznie spada, kiedy pracuję kreatywnie stosując multitasking. Stosuję się zatem do jednej reguły – codzienne mało wymagające rzeczy wykonuję wielozadaniowo, natomiast kiedy mam poważne zagadnienie do realizacji, poświęcam mu całą swoją uwagę. Ograniczam wtedy wszystkie elementy, które mogą mnie rozpraszać, jak dźwięk w telefonie, czy powiadomienia o przychodzących mailach. Piję również wtedy więcej wody i robię regularne przerwy. O organizacji pracy lub nauki, tak by była ona jak najbardziej efektywna niedługo pojawi się kolejny post. Kolejną zależnością, którą zaobserowowałam jest to, że kobiety mają dużo większą skłonność do mulitaskingu niż mężczyźni. Ten temat również rozwinę w odrębnym wpisie.

Jakie Wy macie doświadczenia z multitaskingiem? Byliście świadomi zagrożeń?

Chcesz wiedzieć więcej?

Nie ma jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!
Opublikuj komentarz