Pasjonatka biznesu, zarządzania i nowych technologii. Jeżeli chcesz o coś Cię zainteresowało, chcesz doprecyzować, masz pytania albo wątpliwości – zapraszam do kontaktu

info@welovebusiness.pl 

Blog

5 sposobów na efektywny feedback

efektywny feedback

Świadomie lub nie, nieustanie dajemy lub otrzymujemy feedback. Czasem jest to jasne, czasem stłumione przez nasz głos lub mowę ciała. Dodatkowo, należy także pamiętać, że informacja zwrotna to opinia. Nie można tego traktować jako osobistego ataku. To okazja do wyciągnięcia wniosków i poprawy.

Co zrobić, by feedback był bardziej efektywny?

To niesamowite, ile aspektów psychologicznych należy wziąć tutaj pod uwagę. Niektóre mogą wydać się przesadą ale tak nie jest. Ludzie są bardziej wrażliwi, niż mogłoby się wydawać.

efektywny feedback

1. Skup się na zachowaniu a nie osobie

To prawdopodobnie najważniejszy element feedbacku. Informacja zwrotna nie może stanowić ataku personalnego. Powinna być pomocna i mieć na celu poprawę zachowania pracownika. Świetnie działającym sposobem jest wyjaśnienie, jakie konkretne zachowanie lub wydarzenie miało wpływ na pozostałych członków zespołu lub firmę.

Zauważyłem, że nie pojawiłeś się na dwóch ostatnich spotkaniach zespołu. Czy potrzebujesz dodatkowych informacji? Może spotkamy się i porozmawiamy o tym, co omówiliśmy i jakie są aktualne ustalenia?

2. Pamiętaj, że to Twoja opinia

Niektórzy liderzy mają poczucie, że wszyscy się z nimi zgadzają. Utrwala to stosowanie  w wypowiedziach liczby mnogiej. Zabieg ten jest stosowany, by podkreślać pewne kwestie a często także nie brać odpowiedzialności wyłącznie na siebie.

Podczas feedbacku używaj liczby pojedynczej. Takie wyrażenie zbuduje porozumienie między Tobą a podwładnym a także okazanie współczucia (zwłaszcza, kiedy uwzględniasz samopoczucie pracowników).

Pamiętaj, że to tylko Twoja opinia.

3. Kanapka z głową

Wykorzystuj technikę kanapki w prawidłowy sposób. Niektórym wydaje się, że jest idealnym  sposobem na wyrażenie krytyki. Co do zasady należy się z tym zgodzić, natomiast krytykę w formie kanapki trzeba przekazać umiejętnie.

Ważne są proporcje. Jeżeli na początku zaczniesz rozwodzić się, jak bardzo jesteś zadowolony z pracownika i będziesz o tym stosunkowo długo mówić a następnie dołożysz jednozdaniową krytykę jakiegoś zachowania i przejdziesz do konkluzji to taki komunikat będzie dla każdego człowieka nieczytelny. Ważne jest, by dokładnie wyjaśnić, na czym polegało nieprawidłowe zachowanie oraz jakie są Twoje oczekiwania, co do pracownika. Konkluzja powinna być motywacją do dalszego rozwoju.

4. Nie zapominaj o pozytywach

Negatywne opinie zniechęcają pracowników do przyszłych wysiłków i zaangażowania. Pamiętaj, by podkreślać i uczciwie oceniać wkład swojego zespołu. Nie chodzi tutaj o część kanapki ale o dostrzeganie tego w codziennych sytuacjach.

5. Utrzymuj kontakt

To może oczywiste ale pamiętaj, by mieć kontakt, z osobą której przekazałeś feedback. Wyrażenie opinii nie ma w ogóle sensu, jeżeli pracujecie razem bardzo rzadko a nie jesteś głównym przełożonym pracownika.

Utrzymanie kontaktu sprzyja dalszemu rozwojowi pracownika i pozwala sprawdzić aktualny status działań, które były oceniane. Oferuj także wsparcie, nawet sam wychodź z inicjatywą przez cały proces.

 

Jak widać, feedback jest dość skomplikowaną kompetencją dla managera. Niemniej stosunkowo łatwo zastosować omówione wyżej techniki. Co więcej, one działają. Jak Wy, drodzy Czytelnicy, radzicie sobie z feedbackiem?

Nie ma jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!
Opublikuj komentarz